“ကဗ်ာဆရာေအာင္ရင္ၿငိမ္းနဲ႔ စာမ်က္ႏွာေပၚက အင္တာဗ်ဴး”

ပံုညႊန္း (ဝဲမွယာ) - ယံုမြန္(UFL)၊ ေက်းေတာ္မ်ိဳး၊ ေ႐ႊယုန္၊ သူရႆဝါ၊ ဥကၠာကိုကို (သံတြဲ)၊ ႐ုပ္ေသး၊ ေန႔သစ္၊ ေအာင္ရင္ၿငိမ္း
ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ ဥကၠာကိုကိုတုိ႔ တုိင္ပင္ၿပီးေတာ့ ႏွစ္ပတ္တစ္ခါ ထုတ္ေဝတဲ့ “နံနက္ခင္းၾကယ္စင္စု” ကဗ်ာ ပန္းဖလက္ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ကဗ်ာဆရာ (ကို)ေအာင္ရင္ၿငိမ္းက အဲဒီပန္းဖလက္မွာ ပါဝင္တဲ့ Online ကဗ်ာဆရာ/ ဆရာမေတြနဲ႔ Teen မဂၢဇင္းအတြက္ စကားဝိုင္း (အင္တာဗ်ဴး) တစ္ခုလုပ္ဖို႔ ကမ္းလွမ္းခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေတြ အဲဒီ စကားဝုိင္းမွာ “နံနက္ခင္းၾကယ္စင္စု” ထုတ္ေဝ ျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း၊ Online Poetry Culture အေၾကာင္း၊ Online Poetry နဲ႔ Printed Poetry ျခားနားကြဲျပားမႈအေၾကာင္း စတာေတြ ေျပာျဖစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒါကို Teen မဂၢဇင္းက ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လထုတ္မွာ (ပထမပိုင္းကို) ေဖာ္ျပေပး ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ စကားဝိုင္းကို Online က စာဖတ္သူေတြပါ ဖတ္လို႔ရေအာင္ ကၽြန္ေတာ္ ျပန္တင္ေပးလိုက္ပါတယ္။ ဒုတိယပိုင္းကို ေနာက္လ Teen မဂၢဇင္း ထြက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ထပ္တင္ေပး ပါဦးမယ္။
အြန္လိုင္းေပၚက ကဗ်ာဆရာမ်ားႏွင့္ စကားစျမည္
အခု ႏွစ္ပိုင္းေတြမွာ အြန္လိုင္းေပၚက ဘေလာ့ဂါ ကဗ်ာဆရာနဲ႔ သူတို႔ေရးတဲ့ ကဗ်ာေတြအေၾကာင္း ပံုႏွိပ္မီဒီယာ ေပၚကို လွ်ံက်လာပါတယ္။
ဆရာ သစၥာနီ ပံုမွန္ ေရးသားေနတဲ့ ဘေလာ့ဂ္ကဗ်ာ မိတ္ဆက္ ေဆာင္းပါးေတြနဲ႔ ၂၀၁၀ မတ္လ ၂၁ ရက္ ကမၻာ့ ကဗ်ာေန႔ အခမ္းအနားမွာ ဆရာ ေမာင္လင္းရိပ္ ဖတ္ၾကားခဲ့တဲ့ စာတမ္းေတြေၾကာင့္ အြန္လိုင္း ကဗ်ာေတြ အေပၚ ပံုႏွိပ္ မီဒီယာ ကဗ်ာဆရာနဲ႔ စာဖတ္ပရိသတ္ရဲ႕ စိတ္ဝင္စားမႈ ျမင့္တက္လာပါတယ္။
အြန္လိုင္းေပၚက လူငယ္ ကဗ်ာဆရာေတြ အေနနဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ ျမန္မာကဗ်ာ ယဥ္ေက်းမႈကို ဘယ္လို ဖန္တီးတည္ေဆာက္ ေနၾကသလဲ။ သူတို႔ ဘယ္လို ကဗ်ာ အမ်ဳိးအစားေတြ ေရးဖြဲ႕ေနၾကသလဲ။ သူတို႔မွာ ဘယ္လို ကဗ်ာ အယူအဆမ်ိဳးေတြ ႐ွိသလဲ။ သူတို႔ရဲ႕ ကဗ်ာအႏုပညာအေပၚ သေဘာထားက ဘယ္လိုလဲ။
ဒီလို စိတ္၀င္စားမႈ ျဖစ္ေနခ်ိန္မွာပဲ Online Poetry Group တစ္ခုရဲ႕ “နံနက္ခင္းၾကယ္စင္စု” ဆိုတဲ့ ကဗ်ာ ပန္းဖလက္ေလးတစ္ေစာင္ ကြၽန္ေတာ့္ဆီ ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ပန္းဖလက္ေလးကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး အြန္လိုင္းေပၚက မ်ဳိးဆက္သစ္ လူငယ္ ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ သေဘာထား အျမင္ေတြကို ပံုႏွိပ္မီဒီယာ စာဖတ္ပရိသတ္ေတြ အကဲခတ္ သိျမင္ႏိုင္ဖို႔ ကဗ်ာ စကား၀ိုင္းေလး တစ္၀ိုင္း စီစဥ္တင္ဆက္ ေပးလိုက္ပါတယ္။ စကား၀ိုင္း စီစဥ္တင္ဆက္ ခြင့္ျပဳတဲ့ ဆရာ မ်ဳိးျမင့္ညိမ္းကို ေက်းဇူးအထူး တင္ရွိပါေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုပါတယ္။ အင္တာဗ်ဴး အေမးအေျဖမ်ားရဲ႕ အဆံုးမွာ အြန္လိုင္း ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ကဗ်ာေတြအေပၚ ပံုႏွိပ္မီဒီယာ ကဗ်ာဆရာတခ်ဳိ႕ရဲ႕ အျမင္ေတြကိုလည္း ေဖာ္ျပေပးထားပါတယ္။
ေအာင္ရင္ၿငိမ္း ညီေလးတို႔ တစ္ဦးခ်င္း အေနနဲ႔ လတ္တေလာ ေရးျဖစ္ေနတဲ့ Blog ေတြအေၾကာင္း စေျပာရင္ ေကာင္းမယ္ ထင္တယ္။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးေပါ့။
ေအာင္ရင္ၿငိမ္း ညီေလးတို႔ တစ္ဦးခ်င္း အေနနဲ႔ လတ္တေလာ ေရးျဖစ္ေနတဲ့ Blog ေတြအေၾကာင္း စေျပာရင္ ေကာင္းမယ္ ထင္တယ္။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးေပါ့။
သူရႆ၀ါ ကြၽန္ေတာ္က လတ္တေလာမွာေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္ကိုယ္ပိုင္ Blog ျဖစ္တဲ့ “ရသစာေပအႏုပညာဘေလာ့ဂ္” စာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွာပဲ ေရးျဖစ္ေနပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္က ကဗ်ာ အေရးအသားပိုင္း အားသန္ေပမယ့္ “ရသစာေပ အႏုပညာဘေလာ့ဂ္” ဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔ ညီေအာင္ က်န္တဲ့ ေဆာင္းပါး၊ အက္ေဆး၊ ၀တၳဳတို၊ ဟာသေတြလည္း အလ်ဥ္းသင့္သလို အဲဒီမွာ တင္ျပထားပါတယ္။ Blogging Trend အရ Blogger အမ်ားစုဟာ သူတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ ခံစားမႈေတြကို လြတ္လပ္တဲ့ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ေဖာ္ျပေလ့ရွိၾကလို႔ ကြၽန္ေတာ္က ရသစာေပကို တစ္ေနရာတည္းမွာ စုစည္း ဖတ္႐ႈေစခ်င္တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ဳိးနဲ႔ ဒီဘေလာ့ဂ္ေလးကို သီးသန္႔ ျပဳလုပ္ခဲ့တာပါ။ ကြၽန္ေတာ့္ Blog Link ကေတာ့ www.thurathawahpt.co.cc ျဖစ္ပါတယ္။
ဥကၠာကိုကို(သံတြဲ) ကြၽန္ေတာ့္blogကိုေတာ့ “စာေပအႏုပညာမီဒီယာ” လို႔ ေခါင္းစဥ္ ေပးထားပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ ကိုယ္ပိုင္ကဗ်ာနဲ႔ ၀တၳဳ၊ အက္ေဆး ေတြ အဓိက တင္ထားတယ္။ တစ္ခါတစ္ခါမွာေတာ့ လတ္တေလာ သတင္း တခ်ဳိ႕ကို ၾကားျဖတ္ တင္ေပးတာေတာ့ ရွိတယ္။ blog သက္တမ္းကေတာ့ Blog နဲ႔စခဲ့တာ သံုးႏွစ္ ရွိၿပီေပါ့။ ဒီႏွစ္စမွာမွ blogsport ေျပာင္းသံုး ေနပါတယ္။ ဆရာ တာရာမင္းေ၀ရဲ႕ကဗ်ာေတြကိုလည္း သီးသန္႔ စာမ်က္ႏွာဖြင့္ ေပးထားတယ္။ blog လိပ္စာက www.mgoakkarkoko.co.cc ပါ။ ေနာက္တစ္ခုက http://oakkarkoko.wordpress.com ပါ။ www.mysuboo.com လည္း အၿမဲဝင္ေရးျဖစ္ပါတယ္။
ေရႊယုန္ လတ္တေလာ ေရးျဖစ္ေနတဲ့ blog ေတြအေၾကာင္း ေျပာဆိုရင္ေတာ့ အရင္ဆံုး ကြၽန္ေတာ့္မွာ ကိုယ္ပိုင္ ဘေလာ့ဂ္ မရွိတဲ့ အေၾကာင္းက စရမယ္ ထင္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္က စာပဲ ေရး႐ံုေလး ေရးေနခ်င္တာ ဆိုေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ ဘေလာ့ဂ္ တစ္ခုေလာက္ လုပ္ထားဖို႔ကို စိတ္မပါခဲ့ဘူးဗ်ာ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ www.mysuboo.com မွာေရးတယ္။ ေနာက္ www.facebook.com မွာေရးတယ္။ ဖတ္ၾကည့္ၿပီး ေ၀ဖန္မယ့္ သူငယ္ခ်င္း နည္းနည္းရွိ ေတာ္ၿပီေပါ့ဗ်ာ။ မဟုတ္လား။
ယံုမြန္(UFL) ဘာမွ ႀကီးႀကီးမားမားေတာ့ သိပ္မေရးျဖစ္ပါဘူး။ အရင္ ေရးေနက် ဆိုရွယ္ဆိုက္ တစ္ခုျဖစ္တဲ့ စုဘူးဆိုက္မွာပဲ ကဗ်ာေတြ ေရးျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ကိုယ္ပိုင္ ဘေလာ့ဂ္စေပါ့ တစ္ခုျဖစ္တဲ့ http://thicksoupofmyanmar.blogspot.com မွာလည္း ေရးျဖစ္ပါတယ္။ ယံုက စာေရးတာထက္ အြန္လိုင္းေပၚ ေရာက္ရင္ တျခားသူေတြ ေရးထားတာေတြကို အဖတ္မ်ားပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့ www.mysuboo.com ဆိုက္မွာ အၿမဲဝင္ေရးျဖစ္ပါတယ္။
ေန႔သစ္ ဟုတ္ကဲ့၊ ဘေလာ့ဂ္ကိုေတာ့ ပံုမွန္ေလး ေရးျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိ အေျခအေနအရ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဖန္တီးမႈကို ဘေလာ့ဂ္မွာပဲ ေဖာ္ျပႏိုင္ေသးတာေၾကာင့္လည္း ပါပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ လြတ္လပ္စြာ ခံစားေရးဖြဲ႕ႏိုင္မႈကို အင္တာနက္ ဘေလာ့ဂ္မွာ စိတ္ႀကိဳက္ ေဖာ္ျပႏိုင္တာေၾကာင့္ရယ္ပါ။ ကြၽန္ေတာ့္ ဘလာ့ဂ္ေလးကို “ကြၽန္ေတာ္ႏွင့္ထေနာင္းပင္မ်ား” လို႔ အမည္ ေပးထားပါတယ္။ လက္႐ွိလင့္ခ္ကေတာ့ www.naethit.com ပါ။
႐ုပ္ေသး blog ဆိုေတာ့ သိတဲ့အတိုင္း လြတ္လပ္တယ္ေလ။ စာမ်က္ႏွာ ေပၚမွာလို မဟုတ္ဘူး။ ကိုယ္ေဖာ္ျပခ်င္တာေတြကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေဖာ္ျပခြင့္ရတယ္။ ေျပာဆိုခြင့္ရတယ္။ Blogger ဆိုေတာ့လည္း Blogger စည္းေလးေတာ့ ရွိတာေပါ့။ က်န္တာကေတာ့ blog ဆိုတဲ့အတိုင္း ေပါ့ပါးစြာ တင္ျပႏိုင္ခြင့္ရွိတယ္။ ရတယ္။ ကိုယ္လက္အဂၤါ အျပည့္အစံုနဲ႔ ကိုယ့္ဖန္တီးမႈကိုယ္ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ျမင္ေတြ႕ႏိုင္တယ္။
ေက်းေတာ္မ်ဳိး လက္ရွိေရးျဖစ္တဲ့ blog ကေတာ့ http://kyaytawmyo.blogspot.com မွာပဲ ေရးျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ www.mysuboo.com မွာေပါ့။
ေအာင္ရင္ၿငိမ္း ညီေလးတို႔ကို Online Media ေပၚက Web Page ေတြမွာ ကဗ်ာေရးေနၾကတဲ့ IT မ်ဳိးဆက္ ကဗ်ာဆရာေတြလို႔ ဆိုရမွာေပါ့။ Online Media ေပၚက ကဗ်ာေရးသူနဲ႔ ဖတ္သူၾကားက ထိေတြ႕ဆက္ဆံမႈ၊ ကဗ်ာ တန္ဖိုးထား ခံစားမႈ၊ ေဝဖန္ အႀကံေပးမႈေတြအေၾကာင္း ေျပာပါဦး။
ေန႔သစ္ အြန္လိုင္းေပၚက ကဗ်ာထိေတြ႕ ဆက္ဆံမႈ၊ ကဗ်ာေရးသူနဲ႔ ဖတ္သူၾကား ထိေတြ႕မႈ၊ အဲဒီ အပိုင္းေတြမွာ အင္တာနက္သံုးသူ မ်ားလာတာနဲ႔ အမွ် ကဗ်ာစာေပ အားေပးမႈလည္း မ်ားလာပါတယ္။ ကဗ်ာ ဖတ္သူေတြထဲမွာ ကဗ်ာကို တကယ့္ကို တန္ဖိုးထား ျမတ္ႏိုးၿပီး အားေပးသူေတြ ရွိသလို တစ္ခါတေလ အေျပာင္အျပက္ လာၿပီး ေ၀ဖန္တာမ်ဳိးေတြ၊ မလိုအပ္တဲ့ ေ၀ဖန္မႈ မ်ဳိးေတြကိုလည္း ၾကံဳရပါတယ္။ အျပဳသေဘာ ေျပာရရင္ေတာ့ အြန္လိုင္းကဗ်ာ ေလာကအေနနဲ႔ ကဗ်ာ အားေပးမႈအပိုင္း၊ ေ၀ဖန္ အၾကံေပးမႈအပိုင္းေတြမွာ တိုးတက္ ေကာင္းမြန္တဲ့ အေျခအေနမွာ ရွိေနပါတယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။
သူရႆ၀ါ ဟုတ္ကဲ့...၊ အဲဒီလို ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ Online Media အေနနဲ႔ ကဗ်ာလႈပ္ရွားမႈကို တစိုက္မတ္မတ္ ဦးတည္မိတဲ့ အခါမွာ အခ်ိန္ အတိုင္းအတာတစ္ခု ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် ဖတ္သူဘက္က အသံေတြလည္း တျဖည္းျဖည္း လက္ခံရရွိခဲ့ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ တင္ျပလိုက္တဲ့ ကဗ်ာေတြရဲ႕ ခံစားမႈ၊ ပံုသဏၭာန္ အေပၚလိုက္ၿပီး ဖတ္သူလည္း သူတို႔ရဲ႕ကဗ်ာအေပၚ နားလည္ ခံစားႏိုင္စြမ္းနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕အျမင္ကိုပါ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း တံု႔ျပန္ တတ္တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေရးသား ေဖာ္ျပထားတဲ့ ကဗ်ာကို သူတို႔ ဖတ္႐ႈျခင္းနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕အျမင္ကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျပန္လည္ ဖတ္႐ႈသိျမင္ရျခင္းက Online Media ေပၚက ေရးသူ၊ ဖတ္သူၾကား ထိေတြ႕ဆက္ဆံမႈပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ကဗ်ာေတြ ပံုမွန္ ေရးသားသလို ဖတ္သူေတြကလည္း ပံုမွန္ဖတ္႐ႈ ေ၀ဖန္မႈကို ျပဳလုပ္ေနၾကတဲ့အတြက္ သူတို႔ရဲ႕ ကဗ်ာ တန္ဖိုးထား ခံစားမႈကိုေတာ့ ေထြေထြထူးထူး ေျပာစရာ မလိုအပ္ေတာ့ဘူး ထင္ပါတယ္။
ေအာင္ရင္ၿငိမ္း ကဗ်ာ အႏုပညာကို စိတ္တိမ္းညြတ္၀င္စားတဲ့ Y - Generation လူငယ္ေတြ အေနနဲ႔ Web Page ေတြေပၚမွာပဲ ကဗ်ာေရး ေနၾကတာက ကိုယ့္မ်ဳိးဆက္ရဲ႕ Media/ Zone ကို ကန္႔သတ္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ သေဘာမ်ဳိးလား။ Print Media က မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာေတြေပၚကို ဘာျဖစ္လို႔ မျဖတ္သန္းၾကတာလဲ။ အခက္အခဲရွိလို႔လား။
ယံုမြန္(UFL) Online Media နဲ႔ Print Media နဲ႔က သူ႔ဟာနဲ႔သူေတာ့ အခက္အခဲေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ယံုတို႔ အေနနဲ႔ကေတာ့ Online Media ေပၚမွာ Web Page ေတြထဲ ကဗ်ာေရးရတာ ပိုလြယ္ကူပါတယ္။ စာေပ ၀ါသနာပါၿပီး စာေတြ စေရးမယ့္ လူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာေပၚ ခ်က္ခ်င္း လွမ္းတက္ဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ကူပါဘူး။ ျမန္မာစာေပ ယဥ္ေက်းမႈ အဆင့္အတန္းကလည္း ျမင့္မားၿပီး အစဥ္အလာ ႀကီးမားခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ မဂၢဇင္းတိုက္ေတြ အေနနဲ႔လည္း ေတြ႕ရာလူရဲ႕စာမူကို တင္ေပးဖို႔ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးေလ။ Online မွာက်ေတာ့ အဲဒီ အခက္အခဲေတြ မရွိပါဘူး။ ယံုတို႔ Online မွာ စာေရးရတာ လြတ္လပ္တယ္။ စည္းမ်ဥ္း၊ ေဘာင္ေတြနဲ႔ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈ မရွိဘူး။ ကိုယ္တိုး၀င္ရတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ နယ္ပယ္လည္း က်ယ္ျပန္႔ ေႏြးေထြးမႈရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ Online မွာ စာေရးတာ ကိုယ့္မ်ဳိးဆက္ရဲ႕ Media/ Zone ကို ကန္႔သတ္တာ မဟုတ္ေပမယ့္ ကိုယ့္အတြက္ ေနရာတစ္ေနရာ ရွိတဲ့အတြက္ ေက်နပ္ႏွစ္သိမ့္ မိပါတယ္။ Print Media အတြက္ မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာေပၚကိုလည္း ေရာက္ႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစား ေနပါတယ္။ မဂၢဇင္းေတြမွာ ေနရာတစ္ေနရာ ၀င္ရပ္ဖို႔ကေတာ့ ေလ့လာသင္ယူမႈေတြ အမ်ားႀကီး လိုသလို စဥ္ဆက္မျပတ္ ႀကိဳးစား အားထုတ္ႏိုင္မွသာ ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ Online Media ထက္ေတာ့ Print Media က ယံုတို႔အတြက္ အခက္အခဲ ႐ွိပါတယ္။
ယံုမြန္(UFL) Online Media နဲ႔ Print Media နဲ႔က သူ႔ဟာနဲ႔သူေတာ့ အခက္အခဲေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ယံုတို႔ အေနနဲ႔ကေတာ့ Online Media ေပၚမွာ Web Page ေတြထဲ ကဗ်ာေရးရတာ ပိုလြယ္ကူပါတယ္။ စာေပ ၀ါသနာပါၿပီး စာေတြ စေရးမယ့္ လူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာေပၚ ခ်က္ခ်င္း လွမ္းတက္ဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ကူပါဘူး။ ျမန္မာစာေပ ယဥ္ေက်းမႈ အဆင့္အတန္းကလည္း ျမင့္မားၿပီး အစဥ္အလာ ႀကီးမားခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ မဂၢဇင္းတိုက္ေတြ အေနနဲ႔လည္း ေတြ႕ရာလူရဲ႕စာမူကို တင္ေပးဖို႔ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးေလ။ Online မွာက်ေတာ့ အဲဒီ အခက္အခဲေတြ မရွိပါဘူး။ ယံုတို႔ Online မွာ စာေရးရတာ လြတ္လပ္တယ္။ စည္းမ်ဥ္း၊ ေဘာင္ေတြနဲ႔ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈ မရွိဘူး။ ကိုယ္တိုး၀င္ရတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ နယ္ပယ္လည္း က်ယ္ျပန္႔ ေႏြးေထြးမႈရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ Online မွာ စာေရးတာ ကိုယ့္မ်ဳိးဆက္ရဲ႕ Media/ Zone ကို ကန္႔သတ္တာ မဟုတ္ေပမယ့္ ကိုယ့္အတြက္ ေနရာတစ္ေနရာ ရွိတဲ့အတြက္ ေက်နပ္ႏွစ္သိမ့္ မိပါတယ္။ Print Media အတြက္ မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာေပၚကိုလည္း ေရာက္ႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစား ေနပါတယ္။ မဂၢဇင္းေတြမွာ ေနရာတစ္ေနရာ ၀င္ရပ္ဖို႔ကေတာ့ ေလ့လာသင္ယူမႈေတြ အမ်ားႀကီး လိုသလို စဥ္ဆက္မျပတ္ ႀကိဳးစား အားထုတ္ႏိုင္မွသာ ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ Online Media ထက္ေတာ့ Print Media က ယံုတို႔အတြက္ အခက္အခဲ ႐ွိပါတယ္။
ေရႊယုန္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာေတြေပၚ မျဖတ္သန္းဘဲ Web Page ေတြေပၚမွာခ်ည္း ကဗ်ာေရးေနၾကတာ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုရင္ေတာ့ အခုနက ကြၽန္ေတာ္ေျပာသလိုပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္က ေရး႐ံုကေလး ေရးေနရရင္ပဲ ေက်နပ္ေနၿပီဗ်။ အင္း ... မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာေတြေပၚ ေရာက္ဖို႔က အခက္အခဲ နည္းနည္းရွိတာလည္း ပါတာေပါ့ေလ။ အစ္ကို ေျပာသလို Media/ Zone ကို ကန္႔သတ္ ထားတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ပံုႏွိပ္စာမ်က္ႏွာေတြနဲ႔ ကြန္ပ်ဴတာစာမ်က္ႏွာေတြ ကူးလူး ဆက္ႏႊယ္ဖို႔ကိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အားလံုး တကယ္ပဲ ဆႏၵရွိပါတယ္ဗ်ာ။ ဒါေၾကာင့္လည္း အခု “နံနက္ခင္းၾကယ္စင္စု” ကဗ်ာ ပန္းဖလက္ေလးကို စလုပ္ျဖစ္ခဲ့တာေပါ့။
ေန႔သစ္ ကန္႔သတ္တဲ့ သေဘာမ်ဳိး မဟုတ္ဘူးလို႔ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။ ဒီဘက္ေခတ္ လူငယ္ေတြ အေနနဲ႔က အြန္လိုင္းမွာ ေရးရတာ၊ ကိုယ္ပိုင္ ဘေလာ့ဂ္ ဖန္တီးၿပီး ေရးရတာစတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြက နည္းပညာရဲ႕ လြယ္ကူ သက္သာမႈေၾကာင့္ပါ။ ဒါ့အျပင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အေနနဲ႔ စာဖတ္သူကို တိုက္႐ိုက္ ခ်ျပခ်င္တဲ့ Message ကို အြန္လိုင္း ေပၚမွာက စိတ္ႀကိဳက္ ခ်ျပႏိုင္ပါတယ္။ Print Media ပိုင္းဘက္ကို ကူးေျပာင္းဖို႔၊ တိုး၀င္ဖို႔ အစီအစဥ္လည္း ရွိပါတယ္။ အခက္အခဲ တခ်ိဳ႕လည္း ႐ွိေနတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရႏိုင္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။
ေက်းေတာ္မ်ဳိး မဟုတ္ပါဘူး။ Web Page ေတြေပၚမွာ ေရးရတာက ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဗလာစာအုပ္ ေပၚကထက္ ဒီအြန္လိုင္းေပၚမွာ တင္ရတာ လူငယ္ေတြ ပိုဖတ္ျဖစ္မယ္ ထင္တယ္။ အရင္က ေက်ာက္သင္ပုန္း၊ ေက်ာက္တံ၊ ေနာက္ ဗလာစာအုပ္ ...။ ခုေတာ့ Web Page ေပါ့။ Print Media ကို သေဘာက်ပါတယ္။ အားလည္းက်ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အားမရေသးဘူး။
ေအာင္ရင္ၿငိမ္း ညီေလးတို႔ Online Poetry Group က “နံနက္ခင္းၾကယ္စင္စု” ဆိုတဲ့ ကဗ်ာ ပန္းဖလက္ေလးမွာ ကဗ်ာေတြ ေရြးခ်ယ္ စုစည္းျဖစ္ပံု ေျပာပါဦး။ တစ္လက္စတည္း Blogger ေတြရဲ႕ Online Poetry Culture နဲ႔ Print Media က ေခတ္ၿပိဳင္ ကဗ်ာ ယဥ္ေက်းမႈအေပၚ ႏိႈင္းယွဥ္ သံုးသပ္တဲ့ အျမင္ေလးေတြ သိခ်င္တယ္။ မီဒီယာ နယ္ပယ္ခ်င္း မတူတဲ့ ကဗ်ာယဥ္ေက်းမႈ ႏွစ္မ်ဳိးရဲ႕ ကြဲျပားျခားနားမႈ၊ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္၊ အျပန္အလွန္ ဆက္စပ္မႈ၊ အမွီသဟဲျပဳမႈ စသျဖင့္ေပါ့။
ဥကၠာကိုကို “နံနက္ခင္းၾကယ္စင္စု” ကဗ်ာပန္းဖလက္ကို လုပ္ျဖစ္တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က အြန္လိုင္းမွာ ေရးေနၾကတဲ့ လူငယ္ေတြရဲ႕ ကဗ်ာတခ်ဳိ႕ကို Print Media ကဗ်ာဆရာေတြဆီကို ခ်ျပခ်င္တာပါ။ လက္ရွိ အေျခအေနက Print Media ကဗ်ာသမားေတြ ဘာေရးေနၾကတယ္ဆိုတာ ကြၽန္ေတာ္တို႔သိတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဘာေတြ ေရးေန တင္ျပေနၾကတယ္ ဆိုတာ စာေပအသိုက္အ၀န္းက သိပ္မသိၾကေသးတဲ့ သေဘာရွိတယ္။ တံတားေလးတစ္စင္း ထိုးခင္း ၾကည့္လိုက္တာပါ။ အဖြဲ႕ပံုစံ လုပ္မထားဘူး။ ကဗ်ာေတြကို ကြၽန္ေတာ္နဲ႔ သူရႆ၀ါနဲ႔ blog စာမ်က္ႏွာေတြ လိုက္ဖတ္တယ္။ Mysuboo ၀က္ဘ္ဆိုက္ထဲက ကဗ်ာေတြ သြားဖတ္တယ္။ ႀကိဳက္တဲ့ ကဗ်ာေတြ႕ရင္ ေရးတဲ့သူကို သံုးမယ္ဆိုတာ အေၾကာင္းၾကားၿပီး ပန္းဖလက္ထဲ ထည့္လိုက္တယ္။ တခ်ဳိ႕က ေမးလ္နဲ႔ပို႔တာရွိတယ္။ အြန္လိုင္း ကဗ်ာယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ Print Media က ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ယဥ္ေက်းမႈက ၾကားခံမီဒီယာ နယ္ပယ္မတူေပမယ့္ ကဗ်ာယဥ္ေက်းမႈ အေနနဲ႔ ဘာမွ ကြဲျပားျခားနားမႈ မရွိပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္ဖက္စလံုးက ကဗ်ာဆိုတာကို ေရးေနၾကတာပဲေလ။ ကြၽန္ေတာ္က Print Media ကိုပဲ အဓိက အမွီသဟဲ ျပဳခဲ့ရ ျပဳေနရတာပါပဲ။
သူရႆ၀ါ ဟုတ္ကဲ့ဗ်၊ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ကဗ်ာ ေရြးခ်ယ္ စုစည္းတာကေတာ့ ဥကၠာ ေျပာခဲ့သလိုပါပဲ။ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔လည္း ကိုယ့္ေလွ်ာက္လမ္းေပၚမွာ သြားျမဲတိုင္း သြားေနၾကတယ္ ဆိုတာေလးကို သိေစခ်င္တာပါ။ အခုဆိုရင္ Print Media နဲ႔ Online က ကဗ်ာဆရာေတြၾကားက ဆက္ဆံေရးနဲ႔ အျပန္အလွန္ ကူးသန္း သြားလာမႈက ေတာ္ေတာ္ႀကီးကို နီးကပ္လာပါၿပီ။ Online ကဗ်ာ ေရးသားသူေတြထဲက အရည္အခ်င္းရွိသူအခ်ဳိ႕ ပံုႏွိပ္ စာမ်က္ႏွာေတြေပၚ ေနရာရလာၾကသလို Print Media က နာမည္ရွိတဲ့ ကဗ်ာဆရာ အခ်ဳိ႕ကလည္း သူတို႔ ကဗ်ာေတြကို မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာေပၚမွာသာမကဘဲ Online မွာပါ blog ေတြ အေနနဲ႔တင္ၿပီး သူတို႔ရဲ႕ေနရာကို ခ်ဲ႕ထြင္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစား လာၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါဟာ ေကာင္းမြန္တဲ့လကၡဏာ တစ္ရပ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္က ယူဆပါတယ္။ Media နယ္ပယ္ခ်င္း မတူၾကေပမယ့္ ကဗ်ာ ေရးၾကတာခ်င္း အတူတူပါပဲ။ က်ီးကန္းနဲ႔ စာကေလး အမ်ဳိးအစားခ်င္း မတူေပမယ့္ “ငွက္” ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ တစ္ခုတည္းေအာက္မွာ ရွိေနၾကသလိုပဲေပါ့ဗ်ာ။ ကြၽန္ေတာ္ ျဖစ္ေစခ်င္တာေလး တစ္ခုေတာ့ ရွိပါတယ္။ Online လူငယ္ ကဗ်ာဆရာေလးေတြရဲ႕ ကဗ်ာေတြကို Print Media က ကဗ်ာဆရာေတြက တန္ဖိုးထား ဖတ္႐ႈေပးၿပီး ေ၀ဖန္ ေဆြးေႏြးမႈေတြ လုပ္ေပးေစခ်င္သလို Print Media က ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ကဗ်ာေတြကို Online ေပၚတင္ႏိုင္ဖို႔ Online ကဗ်ာေရးသူ လူငယ္ေတြက နည္းပညာပိုင္းအရ ပံ့ပိုးကူညီေပးၾကမယ္ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ၾကားက အျပန္အလွန္ ဆက္စပ္မႈ၊ အမွီသဟဲ ျပဳမႈေတြဟာ က်န္တဲ့ စာဖတ္သူေတြအေပၚကိုပါ ေကာင္းမြန္တဲ့ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚလာေစမွာ ေသခ်ာပါတယ္။
ေအာင္ရင္ၿငိမ္း ဘုန္းေနသြန္း၊ မင္းစိုးရာ၊ ေအာင္ပိုင္စိုး၊ ျမတ္ေ၀၊ လင္းဆက္ေနာင္၊ သုမင္းညိဳတို႔လို လူငယ္ေတြ ဆိုရင္လည္း Y - Generation လူငယ္ေတြပဲ။ သူတို႔က Printed Poet ေတြျဖစ္သလို Online ေပၚမွာလည္း ကဗ်ာေတြ တင္ထားၾကတယ္။ Print Media ကဗ်ာေတြကို Online မွာ ဖတ္လို႔ရႏိုင္ေအာင္ လုပ္ထားတဲ့ သေဘာေပါ့။ ညီေလးတို႔ အေနနဲ႔ Online Media က ကဗ်ာေတြကို Print Media စာဖတ္ ပရိသတ္နဲ႔ ကဗ်ာ ဖတ္သူေတြ ဖတ္ခြင့္ရလာေအာင္ လုပ္ဖို႔ ဘယ္လို စိတ္ကူးအစီအစဥ္မ်ိဳးေတြ ႐ွိၾကလဲ။
ဥကၠာကိုကို အမွန္အတိုင္း ေျပာရင္ ကြၽန္ေတာ္လည္း Printed Poet တစ္ေယာက္ပါပဲ။ ၂၀၀၅၊ ဇန္န၀ါရီလထုတ္ ရတီမဂၢဇင္းမွာ ၿဂိဳဟ္သားတခ်ဳိ႕ႏွင့္စကားေျပာျခင္း ဆိုတဲ့ ကဗ်ာေလးနဲ႔ စာေပေလာကထဲ စေရာက္ခဲ့တာပါ။ မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာေတြ ေပၚမွာလည္း ကဗ်ာနဲ႔ ၀တၳဳ၊ အက္ေဆးေတြ ေရးသားေနပါတယ္။ Online Media ေပၚကိုေတာ့ ၂၀၀၇ မွ စေရာက္တာပါ။ အခုအခ်ိန္မွာ ကြၽန္ေတာ္က Print တစ္၀က္ Online တစ္၀က္ျဖစ္ေနတဲ့ ငေပတစ္ ေကာင္ေပါ့။ Online Media က ကဗ်ာေတြကို Print Media စာဖတ္ပရိသတ္ဆီ ဘယ္လိုပို႔ရမယ္ ဆိုတာ မစဥ္းစားမိေသးပါဘူး။ ပန္းဖလက္ေတြနဲ႔ပဲ လူနည္းစုဆီ ျဖန္႔ႏိုင္ပါေသးတယ္။
ေရႊယုန္ Printed Poet ေတြရဲ႕ကဗ်ာေတြကို Online ေပၚမွာ ဖတ္လို႔ရေအာင္ လုပ္ခဲ့တာေတာ့ ၾကာပါၿပီ။ Y - Generation က လူငယ္ေတြတင္ မကပါဘူး။ တျခား နာမည္ႀကီးတဲ့ ကဗ်ာဆရာ အမ်ားစုရဲ႕ ကဗ်ာ အေတာ္မ်ားမ်ားကိုပါ Online က ကဗ်ာခ်စ္တဲ့ သူေတြတိုင္း သူတို႔ Web Page ေတြ၊ blog ေတြမွာ တင္ထားေပးၾကပါတယ္။ အဲဒီလိုပဲ Online Media က ကဗ်ာေတြ Print Media ေပၚေရာက္လာဖို႔ အတြက္ Print Media က လူေတြရဲ႕ အကူအညီ အမ်ားႀကီး လိုအပ္လိမ့္မယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ ထင္တာပါပဲ။ ဥပမာ မဂၢဇင္းေတြမွာ Online က နာမည္ရ ကဗ်ာဆရာေတြ အတြက္ သီးသန္႔က႑တစ္ခု ထားေပးတာမ်ဳိးေပါ့။
သူရႆ၀ါ ဒီအတြက္ကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႀကိဳးစားဆဲ အဆင့္မွာပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဒါကို အေကာင္အထည္ ေပၚလာဖို႔ေတာ့ စဥ္းစားေနၾကပါတယ္။ ဒီ “နံနက္ခင္းၾကယ္စင္စု” ဟာ Online Poetry Culture ကို Print Media စာဖတ္ ပရိသတ္ေတြဆီ စတင္မိတ္ဆက္တဲ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ပထမေျခလွမ္းပါပဲ။ ေစတနာမ်ားရင္ အမွားအယြင္းလည္း မ်ားတဲ့အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျဖည္းျဖည္းခ်င္းပဲ သြားၾကတာ ေကာင္းမယ္ထင္ပါတယ္။
ယံုမြန္(UFL) ယံုတို႔ ေရးထားတဲ့စာေတြ၊ ကဗ်ာေတြကို Print Media စာဖတ္ပရိသတ္နဲ႔ ကဗ်ာဖတ္သူေတြ ဖတ္မိေစခ်င္ တာကေတာ့ ယံုတို႔ရင္ထဲက စစ္မွန္တဲ့ဆႏၵပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ခုနေျပာသလိုပဲ မဂၢဇင္းထဲ ေရာက္ဖို႔က်ေတာ့ ယံုတို႔အတြက္က အိပ္မက္တစ္ခုလို ျဖစ္ေနတယ္။ တစ္ေန႔ေန႔မွာေတာ့ ယံုတို႔အတြက္ စိတ္ကူးထဲက အိပ္မက္ေတြ လက္ေတြ႕ဘ၀ထဲမွာ ႐ွင္သန္ႏိုးၾကား လာဦးမွာပါ။ အခုထိေတာ့ ႀကိဳးစားေနဆဲပါပဲ။
ေအာင္ရင္ၿငိမ္း။ ။ အခုေနာက္ပိုင္း ဆရာသစၥာနီ၊ ဆရာေမာင္လင္းရိပ္တို႔ရဲ႕ Blogger မိတ္ဆက္ ေဆာင္းပါးေတြေၾကာင့္ Blogger ေတြရဲ႕ Online Poetry ကို ပိုစိတ္၀င္စားၾကတယ္။ Online ေပၚမွာ ဘယ္လို ကဗ်ာယဥ္ေက်းမႈမ်ဳိး ျဖစ္ထြန္း ေနသလဲလို႔ သိခ်င္လာၾကတယ္။ ဒါနဲ႔ မဂၢဇင္းအယ္ဒီတာေတြက Online Poetry Cluture ကို မီဒီယာခ်င္း ခ်ိတ္ဆက္ ကူးလူးတဲ့ အေနနဲ႔ Blog Poem/ Online Poem ဆိုၿပီး က႑သစ္ ဖြင့္လွစ္ၿပီး ပံုႏွိပ္ေဖာ္ျပေပးမယ္ ဆိုရင္ေရာ။ တစ္ခုေတာ့ ရွိတယ္။ Online ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈေတာ့ လိုမယ္။ ဥပမာ teen magazine မွာ Blog Digest ဆိုၿပီး က႑တစ္ခု ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ေလာက္ ကတည္းက ဖြင့္ေပးခဲ့ဖူးတယ္။ ကဗ်ာ၊ ေဆာင္းပါး၊ Essay ေတြေဖာ္ျပေပးတယ္။ ဒါေပမယ့္ Online ဆရာေတြရဲ႕ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ အားနည္းလို႔ စာဖတ္သူ Online ရွိေနေပမယ့္ အဲဒီက႑ ရပ္ခဲ့ရတယ္။
ေက်းေတာ္မ်ဳိး ဟုတ္ကဲ့၊ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္သက္ပါတယ္။ ဒါမ်ဳိးက ျဖစ္သင့္ေနတာ ၾကာၿပီ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ blog ေတြမွာ Print Poet ေတြကို ႏွစ္သက္တာ၊ ႀကိဳက္တာမ်ဳိးေတြ႕ရင္ တင္ေပးပါတယ္။ အမ်ားစုကေတာ့ ဆရာ ေမာင္သိန္းေဇာ္ရဲ႕ ကဗ်ာေလးေတြေပါ့။ တျခား ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ကြၽန္ေတာ္ ႀကိဳက္တဲ့ကဗ်ာေတြဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ့္ blog မွာတင္ပါတယ္။
ေရႊယုန္ ဟုတ္ကဲ့၊ အဲဒီအစီအစဥ္လည္း ေကာင္းပါတယ္။ Online Poetry ေတြကို Print Media ေပၚမွာ ျမင္ေစခ်င္တာကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အားလံုးဆႏၵဆိုေတာ့ အားလံုးလည္း သေဘာက်ၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။
ဥကၠာကိုကို ဆရာသစၥာနီတို႔ မိတ္ဆက္ ေပးတာေတြကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ မဂၢဇင္း အယ္ဒီတာေတြက ဆရာေျပာသလို Blog Poem (သို႔မဟုတ္) Blog Poem ဆိုၿပီး က႑သစ္ ဖြင့္ေပးမယ္ ဆိုရင္လည္း မဆိုးပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို သီးျခား ခြဲထုတ္ ဆက္ဆံလိုက္သလို ျဖစ္မွာလည္းစိုးတယ္။ ေကာင္းေတာ့ေကာင္းပါတယ္။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ေအာင္ရင္ၿငိမ္း
ဖတ္႐ႈေပးၾကတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ဒုတိယပိုင္းကို ေနာက္လမွာ ထပ္တင္ေပးပါ့မယ္။ စာဖတ္သူတုိ႔ရဲ႕ အျမင္မ်ားကိုလည္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေရးသြားႏုိင္ပါတယ္။
၆ - ၾသဂတ္စ္ - ၂၀၁၀
ဖူးငံုဆယ္ေက်ာ္သက္မဂၢဇင္း
၆ - ၾသဂတ္စ္ - ၂၀၁၀
ဖူးငံုဆယ္ေက်ာ္သက္မဂၢဇင္း
[ အမွတ္ (၉၃) ၊ ၾသဂတ္စ္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ]
မုိက္ပါ႔
ReplyDeleteဟိုတစ္ခါက ေျပာတဲ႕ အင္တာဗ်ဴးဆိုတာ ဒါကိုးဘ